diumenge, 20 de maig de 2007

Qui crea la demanda?

Ryanair ha anunciat que obre 9 noves rutes des de l'aeroport de Girona, concretament a Granada, Malta, Bratislava, Fes, Marràqueix, Graz, Hamburg, Wroclaw (Polònia) i Billund (Dinamarca). Amb aquestes destinacions es podrà volar directament des de Girona a 48 ciutats europees. El que és sorprenent és que fa només 5 anys el nombre de vols regulars des d'aquest aeroport era exactament 0!

Els intents de posar en marxa un vol diari a Madrid van ser un fracàs rotund i se'n va donar la culpa a la falta de demanda. Ryanair, però, ha demostrat que amb un producte adequat els viatgers hi són, fins i tot per volar entre Girona i "metropolis" com Blackpool o Doncaster.
Dic això perque, a un altre nivell, l'aeroport del Prat té un problema similar al que tenia Girona fa uns anys: té una oferta de vols que segurament està per sota del seu potencial real. El Prat és un aeroport amb força activitat, el 9è d'Europa per nombre de passatgers, però amb un nombre rídicul de vols intercontinentals directes. De fet és l'aeroport europeu amb el menor nombre de vols de llarga distància en relació amb el nombre de passatgers. Aeroports de mida similar com Munich o Roma o fins i tot més petits, com Manchester o Brusel·les, disposen d'un nombre de connexions molt superior.

Davant d'aquesta situació, que genera una preocupació comprensible al nostre país, alguns han apuntat a la demanda insuficient. El típic exemple que es posa és el dels vols directes a Xina que no van complir les expectatives i es van suprimir. Aquests vols, al meu entendre, tenien dos problemes: 1) les companyies que els feien no tenien una xarxa de connexions potent a Barcelona que ajudés a omplir els vols i 2) amb una frequëncia d'un sol vol setmanal és difícil atraure viatgers de negocis perquè la flexibilitat és mínima. Una vegada més el producte potser no era l'adequat.

La solució potser vindrà del mateix lloc: aprofitant l'acord de cels oberts amb els Estats Units, Ryanair posarà en marxa una filial per a fer vols transatlantics de baix cost des de les seves bases europees. Serà Girona la primera base de vols intercontinentals del país? Si res no canvia, tot apunta que si, i una vegada més Ryanair haurà creat la demanda aparentment del no res.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Molt bon article Miquel!
totalment d'acord!
:) Ana.

Cesc Amat ha dit...

Una reflexió interessant Miquel.